پشت کنکور ماندن برای 1403

پشت کنکور بمانیم یا نه؟

یکی از سوالاتی که وقتی به زمان کنکور مدام نزدیک تر میشیم از طرف کنکوری ها خیلی میشنویم این سواله که آیا پشت کنکور بمونیم یا نه؟آیا پشت کنکور بمانم موفق می شوم؟پشت کنکور 1401 ماندن یا رفتن به دانشگاه؟

که در این مقاله میخوایم به صورت کاملا اختصاصی به مبحث مهم پشت کنکور ماندن توضیحاتی رو خدمتتون ارائه کنیم که از تمامی جوانب این مسئله رو برسی کنیم و در آخر بتونین بهترین تصمیم رو برای آیندتون بگیرید.
بریم که تجربه پشت کنکور ماندن خودم رو باهاتون به اشتراک بذارم…

چه زمان داوطلبان به فکر پشت کنکور ماندن می افتن؟

1) زمانی که نتیجه کنکورشون اونطور که باید و شاید نیست
2) بعد از نیمسال دوم میدونه که مطالب زیادی رو نخونده و نمیتونه اون طور که میخواد در کنکور ظاهر بشه
3) یه سری مشکلات طبیعی (مثل بیماری ،فوت نزدیکان و…) باعث تخریب روحیه شده و بازم میدونه نمیتونه اونطور که باید و شاید برای کنکور آماده بشه.
4) انتخاب رشته کردن و اونطور که میخواستن نتیجه نشده.
5) خیلیا هم میگن وقتی پشت کنکور بمونیم دیگه نمیخواین تشریحی بخونیم و به مدرسه بریم به همین دلیل وقتمون خیلی آزاده و حتما رتبه بهتری رو میگیریم اگه پشت کنکور بمونیم.( با این دیدگاه خیلی مشکل دارم بعدا مفصل در موردش صحبت میکنیم)

حتی ممکنه یه سری دلایل دیگه هم باشه که من سعی کردم متداول ترین حالت هایی که باعث میشه یه کنکوری به فکر ماندن بیوفته رو آوردم براتون!.

خب حالا بریم از یه جنبه دیگه به پشت کنکور موندن نگاه کنیم. یعنی چی؟ بریم مزایا و معایبش رو برسی کنیم.

مزایای پشت کنکور ماندن

  1. دیگه نمیخواین به مدرسه برین و از این حیث زمان خیلی بیشتری رو در اختیار دارین
  2. از خوندن مطالب تشریحی و همچنین امتحانات مدارس و سخت گیری دبیران راحت میشین!
  3. فرصت برای جبران اشتباهات و درس هایی که در اون ضعیف هستید رو میتونید خودتون رو بالا بکشید.

بزار اینطوری بهتون بگم، طبق تجربه ای که با صحبت از دانش آموزان به دست اوردم، مهمترین عاملی که اکثرا باعث میشه پشت کنکور بمونن اینه که میگن دیگه مدرسه نمیریم و نمیخوایم تشریحی بخونیم و کلی وقت داریم برای اینکه به اوج قدرت برسیم. اما این فقط یه روی قضیه هست و به هیچ عنوان مزایایی که رفتن به مدرسه بهتون میده رو نادیده میگیرن!

مزایای رفتن به مدرسه برای خواندن کنکور

اگه از این دیدگاه به مدرسه نگاه کنیم متوجه میشید که داشتین فقط از یه جهت به مدرسه نگاه میکردین و اصلا مزایای مدرسه رفتن رو نمیدیدین. این مزایا عبارتند از:

  1. مدرسه رفتن باعث میشه با دوستات باشی و جو کنکوری رو دور و ورت میبینی و داخل فضای کنکوری قرار میگیری
  2. با دبیرات در ارتباط هستی و اگه مشکلی داشتی داخل درسی میتونی ازشون کمک بگیری
  3. رقابت میان دوستات باعث ایجاد انگیزه و تلاش میشه
  4. در زمانی که به مدرسه میرین شاید باورتون نشه اما آمادگی بیشتری دارین برای کنکور، چون تمام جاهای کتاب باهاتون کار میشه و بار ها دیدیم که سوالات تخصصی مثل فیزیک و ریاضی از تمرینات کتاب درسی بوده.
  5. خواندن تشریحی باعث میشه نکات تستی رو راحت درک کنید.همچنین سوالات کنکوری داریم که باید از روش تشریحی استفاده کنید.
  6. رفتن به مدرسه یه تنوع بسیار خوب در زندگی روزمرت هست که وقتی پشت کنکور باشی اونموقع میفهمی چی میگم!
  7. مدرسه بهت نظم میده، یعنی یه زمان مشخص از خواب بیدار میشی و سحرخیز هستی، در صورتی که اکثر پشت کنکوری ها این ریتم خواب و نظم رو از دست میدن

بسته یا بازم بگم؟ حالا دیدی که رفتن به مدرسه اونقدر ها هم بد نیست و خیلی خیلی مزایای دیگه ای هم داره. خب بریم برسی کنیم که چرا نباید موند پشت کنکور .

مقاله ) معرفی کامل ترین دفتر برنامه ریزی تحصیلی و کنکور

و اما معایب موندن برای شرکت در کنکور بعد

  1. ممکنه سوالات کنکوری که بهت میخوره سخت تر از کنکور قبلیت باشه؟
  2. تغییرات کتاب درسی و کمک درسی
  3. خدایی نکرده اگه حتی یه روز یه اتفاق ناگوار برات بیفته میتونه کل زحمات اون سالت رو از بین ببره(باید حواست به اتفاقات طبیعی هم باشه اگر چه ممکنه دست خودمون نباشه)
  4. یه سال از عمرت رو یا اینطوری بگم یه سال از بهترین دوران زندگیت رو باید دوباره صرف سرکله زدن با کتاب های جور وا جور کنید
  5. استرست بیشتر میشه(چون داری برای بار n ام کنکور میدی و میگی نکنه خدایی نکرده بدتر از قبل بشم،حرف های دیگران و میگی اقوام چی میگن؟ میدونم ممکنه بگی به حرف های دیگران اهمیت نمیدم اما هر کاری کنی بازم یه تاثیر روی روحیت میذاره)
  6. تنها میشی! پشت کنکور موندن یکی از بدترین کارایی که باهات میکنه همینه. اکثر دوستات میرن دانشگاه و اون فضای کنکوری و رقابتی از بین میره
  7. یکنواختی زندگی روزمره و به شدت سخته که بتونی انگیزت رو حفظ کنی
  8. اکثرا افرادی که در پشت کنکور میمونن نظمی در زندگیشون وجود نداره( یه روز 8 صبح بلند میشن یه روز 2 ظهر و…)

درصد وضعیت داوطلبان در پشت کنکور به چه صورت هست؟

  • درصد افرادی که در پشت کنکور می مونن؟ 50 درصد
  • چند درصد از پشت کنکوری ها رتبه زیر 1000 کسب کرده اند؟ 11 درصد
  • چند درصد توانسته اند رتبه زیر 8 هزار کسب کنن؟ 37 تا 40 درصد

این آمار به شما میگه که پشت کنکوری ها میتونن پیشرفت کنن و رتبه بهتر از سال قبلشون کسب کنن. اما تعداد بسیار زیادی از اون ها رتبه خوبی نمیارن، حتی بدتر از سال قبل!!!

حتما دیدین از اقوامتون که نتیجه کنکورشون از سال قبل خیلی بدتر میشه و زیاد هم مطمئن هستم دیدین.بذار یه امار دیگه بهت بدم که افرادی که پشت کنکور میمونن خیلی هاشون نتیجشون بدتر از سال قبلشون میشه و تعداد کمی از اون ها پیشرفت میکنن.

این آمار به خوبی نشون میده که پشت کنکور موندن خیلی خیلی سخت تر از اینه که بار اول کنکور بدی و منم به شدت با این تفکر موافقم. اگه موافق من نباشی زمانی که پشت کنکوری رو تجربه کردی اون موقع قطعا متوجه میشی!

از کنکور اولت تا میتونی تجربه کسب کن!

پشت کنکور موندن هر شخص به موقعیت اون شخص خیلی بستگی داره.اما اگر هنوز کنکور اولی رو ندادی و تصمیم به پشت کنکور موندن داری تا میتونی از این کنکورت تجربه کسب کن. حالا میپرسی چجوری؟ بیا بهت بگم

  1. در همون زمان کمی که داری شروع کن به خواندن
  2. تا میتونی به خودت فشار بیار
  3. شب کنکور رو خوب ارزیابی کن
  4. در زمانی که داری کنکور میدی کاملا حواست به جزئیات باشه

اما چرا این ها رو گفتم؟ ببین میخوام زمانی که داری برای بار دوم کنکور میدی خیلی پخته تر باشی! دیگه شب کنکور برات تازه نباشه، روز کنکور برات عجیب غریب نباشه. پس تا میتونی از کنکور اولت تجربه کسب کن و این زمانی که داری هرچند کم باشه رو از دست نده و به بهترین شکل ممکن از اون استفاده کن.

نظرات رکوردداران که زیاد کنکور داده اند!

یه پشت کنکوری: سلام بچه ها من اولین کنکورمو 85 دادم 86 یک رشته کاردانی قبول شدم 88 فارغ التحصیل و سر کار می رفتم از 88 هر سال کنکور شرکت کردم ولی نه جدی تا اینکه 93 و 94 جدی شد الانم دارم دارو می خونم.فکر می کردم من تنها کسی هستم که این شرایطو دارم ولی الان تو کلاسمون مثل من دو سه تایی هستن.اگه واقعا به رشته ای علاقه دارید و استعداد و ظرفیتشم دارید به پاش وایستید.

یه پشت کنکوری: من پیشکسوت کنکوری…..از سال 92 تا 96 کنکور دادم یعنی حدود 5 کنکور شرکت کردم.به نظرم موندن پشت کنکور به خود فرد و توانایی هاش و شرایط زندگیش بستگی داره….من به همه پشت کنکوریا احترام میذارم…خدایی خیلی حرفه بخوای پای هدفت بمونی و تلاش کنی اونم وقتی مدرسه نباشه…..پشت کنکوریا درک میکنن وقتی خودت بخوای بخونی سخته……..

اگه تو هم یه پشت کنکوری هستی داخل کامنت ها برامون نظرت رو بنویس! تا دوستات از تجربت استفاده کنن.

اما یه نتیجه گیری !

همونطور که گفتم پشت کنکور ماندن خیلی به شرایط و موقعیت اون شخص مربوط هست. اما چیزی که میخوام بهت بگم دوست من اینه تا جایی که میتونی بخون، زمین و زمان رو به هم بریز و همون سال اول کار رو یکسره کن. بالاخره روزگاره و مشخص نیست آیا میتونی کنکور سال بعد با یه شرایط مطلوب و اونطور که میخوای شرکت کنی یا نه؟ و کلی اما و اگرهای دیگه، تازه با این سازمان سنجش که کارشون معلوم نیست و هر ثانیه یه ساز میزنن .اصلا نمیصرفه که کم کاری کنی و آیندت رو به دست حواشی بسپاری. پس تا جایی که میتونی تلاشت رو کن که بار اول به این موفقیت برسی.

گاهی اوقات هم داری تلاش میکنی و نمیشه و اونطور که میخوای نتیجه نمیشه. اگر واقعا هدفت رو دوست داری و برای شغل و رشته ای که میخوای واقعااااا علاقه داری پشت کنکور بمون، یه بسم الله بگو و مثل یه ببر به سمت کنکور آینده یورش ببر.

با کلیک کردن بر روی هر تصویر میتوانید اطلاعات جامعی را در مورد هر محصول مشاهده فرمایید. در حال حاضر تنها پلنر برگه ای تحصیلی موجود می باشد.

ارتباط سریع با ما

[ نمونه صفحات دفتر ]

اینــستاگرام ما را دنبال کنید

اگه سوالی داری میتونی از طریق دایرکت اینستاگرام ازمون بپرسی. راستی تخفیف های بینظیری رو از طریق استوری ها اطلاع رسانی میکنیم و کدهای رهگیری نیز از اینستاگرام قابل پیگیری هست، پس حتما پیج ما رو فالو کنید.

ایکون اینستاگرام
4.5 10 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها