آموزش برنامه ریزی برای کنکور 1403

اموزش برنامه ریزی برای کنکور

در این مقاله قصد داریم که آموزش برنامه ریزی درسی و کنکور از صفر تا 100 (برنامه ریزی برای کنکور 1403) رو بهتون اموزش بدیم. قبول دارین که یکی از چالشی ترین مشکلات دانش آموزان، برنامه ریزی است. قطعا مهم بودن امر برنامه ریزی رو بارها از مشاوران شنیده اید چرا که بدون برنامه ریزی اصولی، هدف به یک ارزو تبدیل خواهد شد.

اگه به دنبال برنامه ریزی برای کنکور 1403 و همچنین مدرسه هستی و میخوای مراحل برنامه ریزی رو فرا بگیری و بتونی یه برنامه ریزی عالی به سبک رتبه برتر ها داشته باشی حتما این مقاله رو تا اخر مطالعه کن. تکنیک های برنامه ریزی گفته شده که در این مقاله در هیچ جایی گفته نشده، تازه در کنار این مقاله گام های عالی برای برنامه ریزی و همچنین بهترین دفتر برنامه ریزی تحصیلی و کنکور رو هم بهت معرفی میکنیم.آموزش برنامه ریزی برای کنکور 1403 و بعد از اون. بزن بریم…

 روش برنامه ریزی به سبک تک رقمی ها

یکی از سوالاتی که خیلی از من میپرسن اینه که چطوری برنامه ریزی برای کنکور 1403 رو انجام بدیم؟ و بتونیم یه برنامه استاندارد رو برای کنکور انجام بدیم. اموزش برنامه ریزی برای کنکور تجربی و… اصلا تکنیک های برنامه ریزی روزانه چیه؟ و نحوه برنامه ریزی برای کنکور چجوریاس؟

اعتقاد بنده اینه که برنامه ریزی به شدت به سلیقه افراد بستگی داره یعنی هر شخص باید مطابق با سبک زندگی که داره، شرایطی که داره و نوع عادتی که برای درس خواندن داره برنامه ریزی خودش رو انجام بده اما تحت یه چارچوب و اصولی که الان به اون اصول می پردازیم تا یه برنامه ریزی عالی رو بتونین انجام بدین. پس مهارت برنامه ریزی رو باید در خودتون به وجود بیارین. قبلش میخوام به یه سوال متداول جواب بدم اونم اینه:

  • آیا برای برنامه ریزی برای کنکور 1403 باید مشاور داشته باشم یا خودم میتونم برنامه بریزم؟

جواب این سوال رو با یه مثال میدم. زمانی که میرید دکتر، شما با گفتن علائمی که دارین دکتر براتون نسخه مینویسه!! یعنی انگار دارید خودتون خودتون رو درمان میکنید.چرا؟ چون شما بهترین کسی هستید که شرایط، سلیقه و مشکلتون رو میدونه. برنامه ریزی هم همینه، شما بهترین شخص برای برنامه ریزی کردن برای خودتون هستین، چون بهتر از هر کسی خودتون رو میشناسین. در اینجا نمیخوام مشاور رو بکوبم و بذارم کنار!! نقش یه مشاور خوب مثل یه کاتالیزگر داخل شیمی میمونه، سرعتت رو به شدت افزایش میده و بازم میگم من وجود داشتن مشاور رو تایید و رد نمیکنم و در یه مقاله جداگونه کاملا در مورد مشاور صحبت میکنیم پس سوء تفاهم نشه.

فقط میخواستم بگم اگه به دنبال بهترین شخص برای برنامه ریزی برای کنکور 1403 هستی خیلی نیازی نیست دنبالش بگردی. اون خود تویی

اما برنامه ریزی به همون حد که گفتن به شدت سلیقه در اون نقش داره دارای یه سری چارچوب هست که اگه رعایت نشه برنامه ریزی شما دیگه استاندارد نیست و اون بازدهی عالی رو بهت نمیده. بریم برای این اصول و چارچوبی که این همه در موردش صحبت میکنیم تا بهترین برنامه ریزی رو برای کنکورو ومدرسه داشته باشیم.

پلنر تحصیلی

دفتر برنامه ریزی کنکور

1) ذهنیت عجیب دانش آموزان از  برنامه ریزی برای کنکور 1403

در این چند ساله اینقدر تبلیغات کنکوری در صدا و سیما و اینستاگرام کلمه برنامه ریزی رو تکرار کردن و اون رو به گونه ای جلوه دادن که تمامی دانش آموزان به این نتیجه رسیدن که حتما برنامه ریزی رو یه شخص دیگه باید انجام بده و من نمیتونم این کار رو کنم!!!.

بعدشم همه این نگاه رو دارن که برنامه ریزی درسی یعنی شنبه این درس از ساعت7 تا 9 بخونی بعد استراحت بعد غذا و بعد خواب و… در صورتی که این نوع نگاه یکی از بخش های برنامه ریزی هست.

پس برنامه ریزی چیز عجیب و غریبی نیست، فقط کافیه چارچوبش رو رعایت کنی تا خیالت راحت باشه برنامه ریزیت استاندارده بعدش اگر مشکلی برات بوجود اومد اون دیگه از جای دیگس ( عمل کردن به برنامه). پس همین الان به این باور برس که خود تو بهترین شخص برای برنامه ریزی هستی و اعتماد به نفست رو بیار بالا کنکوری جان.

یه نکته خیلی مهم در مورد برنامه ریزی های اماده در سطح اینترنت:

جا داره اینجا یه نکته هم اضافه کنم و اونم برنامه های رایگان در سایت ها هستش که با عنوان هایی مثل: برنامه آماده برای کنکور-سایت برنامه ریزی درسی رایگان-برنامه ریزی رایگان کنکور تجربی،ریاضی و انسانی و …

تمام این برنامه ها اصلا استاندارد نیستن چون یه بار برنامه ریزی میشن و اون رو به 100 ها هزار کنکوری و دانش آموز میدن. خب معلومه این برنامه برای شما طراحی نشده و اصلا برای شما مناسب نیست. خیلی از بچه های کنکوری این برنامه ها رو میگیرن و بعد از یکی دوهفته میدونن جواب نمیده و کاملا ناامید میشن. در صورتی که مشکل اصلی از خود اون برنامه هست نه شما.میدونی میخوام چی بگم؟ میخوام این رو بگم ،از شما داخل دنیا فقط یه دونه وجود داره به همین دلیل هم باید فقط یه برنامه مخصوص خودت وجود داشته باشه ( برنامت منحصربفرد باشه) و تمام.( به به عجب جمله ای گفتم)

2) به اندازه قدرتت شروع کن

خیلی از بچه ها هستن که برای خواندن درس، زمان نمیگیرن و بصورت حدسی میگن ما امروز فلان ساعت درس خواندیم! خب دوست من وقتی هنوز نمیدونی در روز دقیقا چند ساعت میتونی به صورت دقیق درس بخونی چجوری میتونی بر اساس سطح تواناییت برنامه بریزی. پس حتما قبل از برنامه ریزی زمان دقیق مطالعت در  روز رو بدون و بعد یواش یواش بیارش بالای بالا.

بدست اوردن مدت مطالعه بالا در بلند مدت بدست میاد نه یه روزه. یه مثال) یه وزنه بردار وقتی بخواد وزنه 300 کیلویی رو بزنه باور کن از کم شروع میکنه و یواش یواش حرکت میکنه به سمت این وزنه، نه اینه یه دفعه روز اول بره 200 کیلو رو بالا بیاره ( اینطوری این بدبخت رو کاری میکنید که تو خواب هم وزنه ببینه وحشت میکنه و فریاد میزنه).

مثلا اگه از 4 ساعت میتونی شروع کنی میتونی هر هفته 30 دقیقه روش اضاف کنی( تو میتونی این زمان رو بیشترم کنی دسته خودته، چون خودت رو بهتر از هر کسی میشناسی) این نکات خیلی میتونه برای بهتر درس خواندن کمکتون کنه.

اما این نکته رو بدون که مدام افزایش مدت مطالعه نده. هر زمان مدت مطالعت رو ارتقا دادی یه مدت بمون روی همون زمان تا کاملا برات عادی بشه راحت بتونی اون مدت رو بخونی نه اینکه با فشار بتونی بهش برسی حله؟ نکته خیلی مهمی بود که بهت گفتم.اینم بهت بگم اگر چه زیاد شنیدی اما منم میگم که کیفیت و کمیت در مطالعه هر دوتاش مهمه.

3) انعطاف پذیری در جدول برنامه ریزی 

اگه بخوام خیلی ساده بگم انعطاف پذیری در برنامه ریزی یعنی چی، یعنی اینکه اگه یه ساعت دوساعت یه روز نه اصلا دوسه روز بنا به اون مشکلی که برات به وجود اومده نتونی برنامت رو اجرا کنی. انعطاف پذیری برنامت بیاد اون مشکل رو در خودش حل کنه و دوباره بتونی به برنامت ادامه بدی نه دوباره بری کلی انرژی صرف کنی و از نو برنامه بریزی برای خودت. 

  • چگونه انعطاف پذیری رو در برنامه ریزی رعایت کنیم ؟
  1. یکی از این روش ها اینه که برنامه ریزی روزانتون رو فشرده نچینین و تا خرخره در هر روز درس قرار ندین!.( مثلا اگر روزی 7 ساعت میتونین درس بخونین شما برای 6 ساعتتون درس بچینید)
  2.  یکی از راه های دیگه اینه در هر هفته یه روزتون رو خالی بذارین مثلا جمعه که اگر روزی یا ساعتی در یکی از روز هاتون عقب افتادین اون رو در جمعه جبران کنید.(میبینید انعطاف پذیری باعث میشه اگه جلسه ای از برنامت رو نتونی انجام بدی دیگه استرس نداری چون انعطاف در برنامه ریزی اون مشکل رو حل میکنه)
  3. یکی دیگشم اینه که بعضی از ساعت ها رو در برنامه ریزیتون به صورت باکس های خالی بذارین تا اگر داخل درس یا جلسه ای عقب افتادین بتونین در اون باکس ها قرارش بدین.

شما میتونید به روش های دیگه هم انعطاف پذیری رو انجام بدین که من دوتا از مهمترین راه هایی که دیدم دانش آموزان استفاده میکنن گفتم. اگه روشی داری در این مورد میتونی در زیر این مقاله برامون کامنت کنی تا دیگر دوستانت هم از اون استفاده کنن

4) از برنامت همیشه جلو باش!

یکی از نکاتی که خیلی دوسش دارم همینه. وقتی میگم از برنامت جلو باش منظورم اینه اگه میخوای هر روز 10 تا کلمه زبان بخونی 12 تا بخون. میخوای تا صفحه 10 بخونی تا صفحه 11 بخون.

میدونی چرا اینو میگم؟ چون باعث میشه به برنامت بفهمونی تو رئیسی ، باعث میشه به برنامت بگی من قوی تر از تو هستم، باعث میشه سوار بر برنامت باشی و اون رو خورد کنی. تازه یه ویژگی عالی دیگه هم بهت اضاف میکنه و اونم اینه که باعث میشه اگه روزی نتونستی درس بخونی از برنامت عقب نمونی!!! تازه جلو هم باشه یعنی خود به خود داری انعطاف پذیری برنامت رو تقویت میکنی( وای که چه انگیزه خوبی بهت میده وقتی از برنامت جلو باشی،حتما امتحانش کن)

5) استراحت و تفریح

اما رسیدیم به نکته ای که خیلی ها یا زیاده روی میکنن یا اون رو به صفر میرسونن. بیا اول در مورد استراحت یکم صحبت کنیم:

ببین استراحت باعث میشه یه قسمت از انرژی از دست رفتت برگرده و بتونی به برنامه بعدیت برسی. اکثرا مشاورا  بعد از هر هر 45 دقیقه خواندن  15 تا 20 دقیقه استراحت رو پیشنهاد میدن (اینا فقط یه سری عدد هستن که میتونی با توجه به بازدهیت و شناختی که از خودت داری اون رو کم و زیاد کنی اما حواست باشه یکم که زیاده روی نکنی یا اون رو به صفر نرسونی).

چیزی که مهمه اینه استراحت رو حتما داشته باش. این استراحتی که صحبت کردم بیشتر بین درس بود یه استراحت دیگه ای هم داریم که من اسمش رو گذاشتم تفریح( تفریح هم یه نوع استراحته).

بریم سراغ تفریح:

ببین تفریح باعث میشه خستگی از تنت بیرون بره و انگیزه بگیری برای ادامه دادن. اخر هفته ها بهترین زمان برای تفریح هست چون کل هفته از شنبه تا اخر هفته رو داشتی تلاش میکردی و حالا وقته اینه این خستگی رو بیاری بیرون. تفریح میتونه یه دور همی باشه، یه ورزش و…

وقتی اون تفریح رو انجام میدی و فردا شروع میکنی به خواندن میبینی انگار یه امپول انگیزه بهت تزیق کردن و خیلی بهتر میتونی درس بخونی. 

در واقع بذار اینطوری بهت بگم که تفریح باعث میشه زندگی انسان از حالت یکنواختی بیاد بیرون. در زمان درس خواندن و به خصوص کنکور خیلی زندگی دانش آموزان یکنواخت میشه( پشت کنکوری ها خیلی با این مشکل دست و پنجه نرم میکنن) تفریح های سالم باعث میشه این یکنواختی زندگی روزمره کاهش پیدا کنه به همین دلیل تاکید میکنم اون رو به صفر نرسونید( اون رو به سقف هم نرسونید= در حد تعادل).

یه خاطره هم بهت بگم:

داشتم همین موضوع تفریح رو برای یکی از دانش آموزام توضیح میدادم و میگفتم تفریح هم داشته باش و همش درس نخون و این چیزا. این دوستمون از روی کج فهمی 3 روز مونده به کنکور رفت استخر( تفریح نکرد نکرد ببین کی رفت!!) خلاصه سرما خورد و روز کنکور آب از بینی و دهان و همه جاش زده بود بیرون و به زور کنکوره رو داد. 

6) مرور 

رسیدیم به کلمه ای بسیار آشنا. یکی از مهمترین عامل هایی که یه شخص کنکوری و یه فرد درسخون به بهترین درصد و نمره میرسن همین داشتن مرور هست. میدونی چرا؟ چون مرور یه چیز عجیب و غریب رو در درونت تقویت میکنه و اونم واژه تسلط هستش. اره مرور باعث میشه به تسلط برسی. میخوای معنای تسلط رو بهت ساده بگم؟ دو به علاوه یک چند میشه؟ سوال مسخره ای بود؟ اما واقعیتش تسلط یعنی همین، یعنی جواب سوالات برات مسخره و اینقدر ساده میشن که نگم برات دیگه. اما چیزی که به یه دانش آموز تسلط رو هدیه میده مروره مرور.

به همین دلیل باید حتما در برنامتون مرور داشته باشین. بدون مرور فقط داری خودتو اذیت میکنی و برنامت رو به سیاهی میره. 

  • اما چگونه مرور رو در برنامه ریزی جا بدیم؟

قبل از اینکه به جواب این سوال بپردازیم میخوام از یه نکته خفن رونمایی کنم. ببین ذهن نباید همواره در حال یادگیری باشه!!!. ذهن باید یه جاهایی وایسه و فقط مطالب قبلی رو مرور کنه. به جرات میتونم بگم این نکته رو باید با آب طلا نوشت. یادگرفتن و خواندن مطالب برای بار اول از ذهن انرژی زیادی رو میگیره و اون رو خسته میکنه و به جایی میرسیم که احساس میکنیم دیگه مثل روز های قبل نمیتونیم جلو بریم و سرعتمون کم شده. اینجا همونجاست که مرور وارد میدان میشه و تو رو به مسیر بر میگردونه.

اما پاسخ به سوالمون: ببین مثلا من خودم یه پشت کنکوری که بودم اینطوری میخوندم. سه هفته میخوندم ( داخل این سه هفته تست هم میزدم در کنار خوندن اما خیلی کم و هدفم بیشتر یادگیری مطالب بود). هفته اخر دیگه مطلب جدید و پیشروی ممنوع بود و فقط مرور میکردم و همش تست میزدم.میدونی با این کار چندتا نشون میزدم؟

1) ذهنت در حال استراحت کردنه و داره انرژیش برمیگرده

2) داری مطالب قبلیت رو مرور میکنی و به تسلط داری میرسی

3) داری فقط تست میزنی و زمان خیلی خوبی داری که فقط و فقط تمرکزت روی تست زدن باشه

4) داری استراحت هم میکنی، چون خوندن مطالب قبلی انرژی خیلی خیلی کمتری رو از تو میگیره!!!

من این قانون خودساخته رو به صورت 3 هفته خواندن و یه هفته مرور انجام میدادم. شما هم میتونید متناسب با اون شرایطتتون و اینکه مدرسه میری یا پشت کنکوری هستی میتونی این کار رو انجام بدی. مثلا یکی از دانش آموزان اینطوری میخوند که از 10 روز 7 روز میخوند و 3 روز مرور و تست میزد.( روش خودت رو بساز، قانون همینه فقط تعداد روزها رو متناسب با شرایط خودت باید پیدا کنی).

تا فضا گرمه یه نکته دیگه هم در مورد مرور بهت بگم: مرور رو تا جایی که میتونی با تست زنی انجام بده نه اینکه کتاب رو برداری و دوباره همون مطالب رو بخونی . این کار خیلی بهت کمک نمیکنه و بازدهی خیلی کمی داره. پس حتما مرورت رو با تست زنی انجام بده.

7) تشریحی در مسیر تستی

اما در مورد تیتر هفتم خدمتتون عرض کنم که باید تلاش کنید و یکم خلاقیت به خرج بدین به طوری که در حالی داری مباحث تشریحی رو میخونی  انگار داری تستی هم میخونی!. یعنی چی؟ بذار یه چندتا مثال بزنم برات:

مثلا کلمات زبان فارسی رو که داری برای امتحان مدرست میخونی، دقیق تر بخونشون و دیدگاهی رو داشته باش که انگار داری برای کنکور میخونیشون. یا دینی به جای اینکه فقط سوالات دبیرت رو بخونی یکم فشار بیشتر روی خودت بیار و جاهای دیگه هم بخون و رو آیات بیشتر توجه کن. یا تمرینات دروس اختصاصی خیلی مهم هستن و همونطور که داری برای تشریحی میخونی خیلی خوب انالیزشون کن انگار داری برای کنکور میخونیشون.

فک کنم منظورم رو متوجه شده باشین. منظورم اینه تا جایی که میتونید تشریحی رو با تستی مطابقت بدین و با یه تیر دو نشون بزنین. حواست باشه که تشریحی و تستی به صورت صد در صدی از هم جدا نیستن بلکه تشریحی در راه تستی قرار داره و کسی که تشریحیش خوب باشه کمک خیلی زیادی به تستش میکنه.( این تیتر برای دانش اموزانی که مدرسه میرن کاربرد داره، چون پشت کنکوری ها نیازی نیست این کار رو کنن)

8) داشتن دفتر برنامه ریزی تحصیلی و کنکور

پلنر کنکور

دفتر برنامه ریزی

یکی از نکاتی که برام خیلی عجیبه اینه که دانش آموزان برای هر درسشون چندین منبع دارن اما یه دفتر برنامه ریزی ندارن که بتونه تمام اطلاعات و دستاورد هایی که دارن داخل یه روز بدست میارن مثل ساعت مطالعه و تعداد تست. یا جمع بندی هفتگی و… یه دفتری که جدول برنامه ریزی اماده و بسیار کاربردی داشته باشه و بتونه تمام نیاز های یه فرد درسخون رو هم در سطح مدرسه و هم در سطح کنکور برطرف بکنه.

داشتن یه دفتر برنامه ریزی ( پلنر کنکور) باعث میشه بتونی از عملکردت مدام خبر داشته باشی و میزان پیشرفت خودت رو بدونی و هی انالیز کنی خودت رو. اما یه دفتر خوب و جامع رو از کجا گیر بیارم؟

من بهت دفتر برنامه ریزی تایگر پلنر رو معرفی میکنم که بیش از 13 نوع جدول متفاوت داره و از سالی که اومده به بهترین پلنر کنکوری تبدیل شده. از خوبیای این دفتر اینه که میتونی برای ماه، هفته و روزت به صورت دقیق و با جزئیات بسیار زیاد یه برنامه ریزی فوق العاده بریزی و من تضمین میکنم که بهترین دفتره برای این کار. این دفتر در پلنر 3،6 و 12 ماهه طراحی شدن که با توجه به نیازت میتونی دفترت رو انتخاب کنی.

اگه میخوای از تک تک جداولی که این دفتر داره کاملا اگاه بشی و کاملا با این دفتر بی نظیر اشنا بشی و نمونه جداول کاربردیش رو ببین کافیه یه کلیک روی تصویر دفتر مورد نظرت کنی.

 
مقاله) چه جداولی در دفتر برنامه ریزی تایگرپلنر وجود دارد؟

9) سه نوع برنامه ریزی (روزانه- هفتگی و ماهانه)

اول از همه بگم که دفتر برنامه ریزی تایگرپلنر که اون بالا معرفی کردم به گونه ای هست که میتونید در هر سه نوع روزانه، هفتگی و ماهانه با قدرت برنامه ریزی کنید و بازم پیشنهاد میکنم حتما یکبار هم که شده از این دفتر بینظیر استفاده کنید و بعدش خودتون عاشقش میشین و میدونین که چرا اینقدر روی این دفتر تاکید میکنم.

برنامه ریزی روزانه

برنامه ریزی روزانتون علاوه بر اینکه باید به شما بگه که باید چه درس هایی رو در اون روز بخونین، حتما باید مبحث هر درس رو هم مشخص کرده باشین که مثلا برای اون روز ریاضی رو تا کجا میخواین بخونین.

همچنین بعد از اتمام اون روزتون بتونین تعداد تست،ساعت مطالعه،میزان عملکردتون و… رو در اون روز مشخص کنین، همون جمع بندی روزانه.( دفتر برنامه ریزی تایگر پلنر تمام این قسمت ها رو داره تازه خیلی خیلی بیشتر از اینا).

در برنامه ریزی روزانه یکسری چیزهای دیگه هم باید رعایت کنی که قبلا توضیح دادم، مثل انعطاف پذیر بودن و تنوع درسی و…

برنامه ریزی هفتگی و ماهانه

حتما بودجه بندیتون (حجم درسی که میخواین بخونین) برای هر هفته و هرماه مشخص باشه. یعنی معلوم باشه که در پایان اون هفته و یا اون ماه باید چه مباحثی رو خونده باشین. همچنین یه جمع بندی هفتگی و ماهانه توپ هم انجام بدین( مثلا تعداد تست،ساعت مطالعه،میزان ساعت اختصاص یافته برای دروس عمومی و اختصاصی، نقاط قوت و ضعف در اون هفته، میانگین زمان خواب و بیداری و … که تماما در دفتر برنامه ریزی تایگرپلنر وجود داره). این کار باعث میشه مدام خودتون رو ارزیابی کنید و میزان پیشرفتتون رو نسبت به روز ها و ماه های قبل ببینید.

همچنین برنامه ریزیتون باید بودجه بندی کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشه.مثلا بدونین بعد از 3 ماه خوندن و پیش رفتن بااین برنامتون به کجا میرسین، البته این کار به صورت تقریبی باید انجام بدین چون از اینده که خبر نداریم که بتونین به صورت کاملا دقیق این کار رو انجام بدیم .( من خودم ابتدا بودجه بندی ماهانه رو مینویسم بعد اون رو تقسیم میکنم روی چهار هفته و بعد روی هر روز. ریتم کار در این دفتر هم دقیقا به همین صورت هست)

10) دیگر ضروریات برنامه ریزی استاندارد

در این تیتر هم میخوام به یه سری از موارد دیگه اشاره کنم که خیلی مهم هستن مثل تیتر های بالاییمون اما این مواردی که عرض میکنم خیلی نیاز به توضیح نداره و خودتون به راحتی متوجه اون میشین.

از جمله دیگر ضروریاتی که باعث میشه هم بهترین برنامه ریزی به سبک رتبه برتر ها رو داشته باشین و هم باعث بشه بتونین بهتر به برنامه ریزیتون برسین شامل موارد مهم ذیل هستش:

  1. خواب کافی ( خواب درست و به موقع خودش جزئی از یادگیری هستش،یعنی زمانی که میخوابین ذهنتون داره مطالب رو چینش میکنه و یاد میگیره. متاسفانه اوضاع بچه ها در امر خواب به شدت افتضاح هستش و نه اینکه توجه کمی دارن، بلکه اصلا توجه ندارن به این موضوع مهم.)
  2. تغذیه مناسب ( دیگه بعد از 10 سال درسخوندن فک کنم میدونید که ذهن برای فعالیت نیاز به تغذیه مناسب داشته باشه)
  3. تمیزن بودن محل مطالعه ( داشتن محیط مطالعه تمیز به ذهن در امر تمرکز کمک شایانی میکنه و خیلی از دوستان به این نکته هم بی توجه هستن. اکثرا دانش اموزان در اتاقشون انگار ثانیه به ثانیه زلزله های 8 ریشتری رخ داده مخصوصا اتاق پسرا اونجا دیگه اوضاع خیلی خیطه)
  4. نحوه مطالعه هر درس رو مطالعه کن و از دبیرات کمک بخواه تا راهنماییت کنن ( با ریاضی مثل دینی برخورد نکن و قیمه ها رو نریز داخل ماستا، با یه سرچ ساده میتونی مقالات از این دست رو ببینی)
  5. بعد از برنامه ریزی استاندارد نوبت به عمل کردنه ( داخل عمل کردن نباید کم بیاری دوست من)
  6. متناسب با شرایط دور ورت برنامت رو تنظیم کن ( مثلا زمانی که خونه ساکته درس بخون و… خودت رو با شرایط وقف بده و اگر نمیتونی سعی کن تغییرش بدی )
  7. تعادل در دروس اختصاصی و عمومی (اکثرا دروس تخصصی رو بیشتر در ابتدا میخونن و هرچی به کنکور نزدیک تر میشن دروس عمومی رو میان بیشتر وارد برنامشون میکنن، اما نکته ای که هست این تعادل رو خیلی به هم نزن و طوری نشه که اخر کار عمومی ها رو هیچ و یا خیلی کم خونده باشی و اینطوری هم نباشه که هر روزت رو مثلا ریاضی در اون داشته باشی اینطوری برنامت کمر شکن میشه و نمیتونی درست اجرا کنی اون رو)
  8. تنوع در خواندن ( برخی دانش اموزان داخل این موردم خیلی بد عمل میکنن مثلا میان فقط یه درس رو 6 ساعت در روز میخونن.این مورد اگر چه برای مدرسه جواب میده اما برای کنکور به هیچ عنوان جواب نخواهد داد. پس حتما تنوع رو در حد مطلوب نگه دار. اینم که تنوع دروس به چه صورت باشه، خیلی بستگی به شخص داره. مثلا من خودم روزی تنوع درسیم 5 تا بود اما دوستانی رو داشتم که تا 10 تا درس هم تنوع داشتن. بهتره کمتر از 4 تا نباشه)

11) یه سخن پایانی و یه درد دل با دوستای کنکوری عزیزم…

طبق تجربیاتی که من در طول این سال ها بدست اوردم اینه که اکثر مشکلات دانش آموزان تقریبا مثل همه، اما همشون فک میکنن که مشکلاتی که دارن فقط و فقط مختص به خودشونه!!! در این راهی که هستیم اینو بدونین که اینم میگذره و میره پی کارش پس اخرشو زیبا بنویس با یه دستخط خوش بنویس و پرونده این 12 سال درس خواندن رو با یه نتیجه دلچسب ببند. واقعیت اینه که درسخواندن کار اسونی نیست و همواره چالش های خیلی زیادی روبه روت قرار میگیره، اما باید بتونی از این چالش ها بگذری تا لایق و درخور نتایج درخشان باشی به قول یکی از بزرگان: حکمت وزیدن باد رقصاندن شاخه ها نیست بلکه امتحان ریشه هاست.امیدوارم این مقاله(آموزش برنامه ریزی برای کنکور 1403) که بعد از چندین هفته نوشتن و خط زدن بتونه قدمی هرچند کوچک در موفقیت شما داشته باشه. من منتظر کامنت ها و سوالتتون در زیر این پست هستم و خودم شخصا به کامنت های شما خوبان پاسخ خواهم داد. یا علی مدد خدانگهدارتون باشه ببر های سرزمینم

با کلیک کردن بر روی هر تصویر میتوانید اطلاعات جامعی را در مورد هر محصول مشاهده فرمایید. در حال حاضر تنها پلنر برگه ای تحصیلی موجود می باشد.

ارتباط سریع با ما

[ نمونه صفحات دفتر ]

اینــستاگرام ما را دنبال کنید

اگه سوالی داری میتونی از طریق دایرکت اینستاگرام ازمون بپرسی. راستی تخفیف های بینظیری رو از طریق استوری ها اطلاع رسانی میکنیم و کدهای رهگیری نیز از اینستاگرام قابل پیگیری هست، پس حتما پیج ما رو فالو کنید.

ایکون اینستاگرام
4.7 28 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیما ایزدی
2 سال قبل

راه های بسیار جالبی رو گفتین که برای اولین بار بود میخوندم و حتما با این نکات خیلی عالی تر میشه برنامه ریخت. یه دنیا ممنونم خیلی کمکم کرد این مقاله

نرجس محمدی
2 سال قبل

از مقاله خوبتون واقعا ممنونم خیلی از سوالاتی که داخل ذهنم بود پاسخ داده شد. عملا خیلی مقاله متفاوتی بود چون از نگاه یه دانش اموز به قضیه دقت کرده بودین. باز ممنونم

هانیه
2 سال قبل

بسیار ممنونم بابت این مقاله بسیار کاربردی و عالی خیلی بهم کمک کردش